Na jak velkou kompenzaci mám právo?
Nárok na kompenzaci vám může vzniknout v případě zpožděného nebo zrušeného letu, stávky, odepření vstupu na palubu nadměrně rezervovaného letu nebo navazujícího letu, který vám uletí. EU v roce 2004 schválila nařízení 261/2004, podle kterého mají cestující v letecké dopravě ve výše zmíněných případech právo na odškodnění a asistenci.
Kolik můžu kompenzací získat?
V případě zpožděného nebo zrušeného letu či dalších potíží během cestování můžete mít nárok na kompenzaci ve výši 250 až 600 EUR na osobu. Přesná částka závisí na délce vašeho letu a době zpoždění. Je stanovená následovně:
- 250 Euro - pokud jste měli víc než 3hodinové zpoždění u letu o vzdálenosti do 1 500 km,
- 400 Euro - pokud jste měli víc než 3hodinové zpoždění u letu o vzdálenosti 1 500–3 500 km nebo v rámci EU,
- 600 Euro - pokud jste měli víc než 4hodinové zpoždění u letu o vzdálenosti 3 500 km a mimo EU.
V některých případech smí aerolinka vaši kompenzaci snížit na půlku. Většinou jde o případy, kdy vám letecká společnost zařídí alternativní let s následujícím zpožděním oproti původnímu plánu při příletu do konečné destinace:
- méně než 2 hodiny po očekáváném příletu pro let na kratší vzdálenost (do 1 500 km)
- méně než 3 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti 1 500 – 3 500 km nebo v rámci EU
- méně než 4 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti nad 3 500 km mimo EU
Musím si během čekání sám/sama platit jídlo a ubytování?
Kromě kompenzace, která je uvedená výš, mají cestují po prvních dvou hodinách zpoždění nárok na jídlo a dva telefonní hovory nebo emaily bez ohledu na to, co zpoždění způsobilo. Pokud budete čekat přes noc, aerolinka vám navíc musí nabídnout ubytování a zaplatit vám přesun z letiště a zpátky.
Co dělat, když mi aerolinka místo peněz nabídne vouchery?Letecké společnosti mají podle nařízení EU právo cestujícím za zpožděný let místo peněz nabízet cestovní vouchery a další služby. Podobné nabídky mohou svojí hodnotou přesahovat kompenzaci, na kterou byste jinak měli nárok. Pokud se v budoucnu chystáte letět se stejnou společností, může se vám to i vyplatit. Tuhle nabídku ale nemusíte přijímat. Smíte ji odmítnout a požadovat peněžní odškodnění. Jako váš právní partner vás budeme o všech nabídkách aerolinky informovat, abyste se mohli sami rozhodnout.
Co dělat, když mi aerolinka zamítne žádost kvůli mimořádným okolnostem?Aerolinky pasažérům často odmítají kompenzaci vyplatit z důvodu mimořádných okolností . Podle nařízení EU totiž letecké společnosti za zpoždění nebo zrušení letu, které způsobí mimořádné okolnosti, jako je špatné počasí, bezpečnostní hrozby a stávky, skutečně nemohou.
Měl by ale člověk tvrzení aerolinky jednoduše přijmout? Samozřejmě, že ne. Občas se stane, že se aerolinka odvolává na mimořádné okolnosti i v případě, že má zpoždění jiný důvod. Naším úkolem je zjistit, co za zpoždění nebo zrušení letu doopravdy mohlo, a znovu společnost kontaktovat. Pokud to bude nutné, předáme vaši stížnost národnímu dopravnímu úřadu nebo soudu. Nemusíte se přitom bát jakýchkoliv dodatečných poplatků – je to součástí naší služby.
Zjistěte výši svého odškodnění