Odškodnění

Na jak velkou kompenzaci mám právo?

REIMBURSEMENT OF EXTRA COSTS
Winston, Patricia and their three children were delayed for a day and a half from Malta due to a flight cancellation. They were reimbursed for extra accommodation, food and drinks along with their compensation for the flight delay.
THEY RECEIVED OVER €4,600 IN COMPENSATION.

Nárok na kompenzaci vám může vzniknout v případě zpožděného nebo zrušeného letu, stávky, odepření vstupu na palubu nadměrně rezervovaného letu nebo navazujícího letu, který vám uletí. EU v roce 2004 schválila nařízení 261/2004, podle kterého mají cestující v letecké dopravě ve výše zmíněných případech právo na odškodnění a asistenci.


Kolik můžu kompenzací získat?

V případě zpožděného nebo zrušeného letu či dalších potíží během cestování můžete mít nárok na kompenzaci ve výši 250 až 600 EUR na osobu. Přesná částka závisí na délce vašeho letu a době zpoždění. Je stanovená následovně:


  • 250 Euro - pokud jste měli víc než 3hodinové zpoždění u letu o vzdálenosti do 1 500 km,
  • 400 Euro - pokud jste měli víc než 3hodinové zpoždění u letu o vzdálenosti 1 500–3 500 km nebo v rámci EU,
  • 600 Euro - pokud jste měli víc než 4hodinové zpoždění u letu o vzdálenosti 3 500 km a mimo EU.

V některých případech smí aerolinka vaši kompenzaci snížit na půlku. Většinou jde o případy, kdy vám letecká společnost zařídí alternativní let s následujícím zpožděním oproti původnímu plánu při příletu do konečné destinace:


  • méně než 2 hodiny po očekáváném příletu pro let na kratší vzdálenost (do 1 500 km)
  • méně než 3 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti 1 500 – 3 500 km nebo v rámci EU
  • méně než 4 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti nad 3 500 km mimo EU

Musím si během čekání sám/sama platit jídlo a ubytování?

Kromě kompenzace, která je uvedená výš, mají cestují po prvních dvou hodinách zpoždění nárok na jídlo a dva telefonní hovory nebo emaily bez ohledu na to, co zpoždění způsobilo. Pokud budete čekat přes noc, aerolinka vám navíc musí nabídnout ubytování a zaplatit vám přesun z letiště a zpátky.


Co dělat, když mi aerolinka místo peněz nabídne vouchery?

Letecké společnosti mají podle nařízení EU právo cestujícím za zpožděný let místo peněz nabízet cestovní vouchery a další služby. Podobné nabídky mohou svojí hodnotou přesahovat kompenzaci, na kterou byste jinak měli nárok. Pokud se v budoucnu chystáte letět se stejnou společností, může se vám to i vyplatit. Tuhle nabídku ale nemusíte přijímat. Smíte ji odmítnout a požadovat peněžní odškodnění. Jako váš právní partner vás budeme o všech nabídkách aerolinky informovat, abyste se mohli sami rozhodnout.


Co dělat, když mi aerolinka zamítne žádost kvůli mimořádným okolnostem?

Aerolinky pasažérům často odmítají kompenzaci vyplatit z důvodu mimořádných okolností . Podle nařízení EU totiž letecké společnosti za zpoždění nebo zrušení letu, které způsobí mimořádné okolnosti, jako je špatné počasí, bezpečnostní hrozby a stávky, skutečně nemohou.

Měl by ale člověk tvrzení aerolinky jednoduše přijmout? Samozřejmě, že ne. Občas se stane, že se aerolinka odvolává na mimořádné okolnosti i v případě, že má zpoždění jiný důvod. Naším úkolem je zjistit, co za zpoždění nebo zrušení letu doopravdy mohlo, a znovu společnost kontaktovat. Pokud to bude nutné, předáme vaši stížnost národnímu dopravnímu úřadu nebo soudu. Nemusíte se přitom bát jakýchkoliv dodatečných poplatků – je to součástí naší služby.


Zjistěte výši svého odškodnění