Kompenzace za zpožděný let
Jako cestující v letecké dopravě můžete mít nárok na finanční odškodnění v případě, že se váš let zpozdí o víc než tři hodiny. Výše kompenzace se odvíjí od délky vašeho letu a doby zpoždění. Doba zpoždění se počítá na základě skutečného času příletu do konečné destinace. Čas příletu je moment, kdy se otevřou dveře letadla a cestující začnou vystupovat. Nárok na kompenzaci vám vzniká v případě, že se vám zpozdí let o víc než 3 hodiny na cestě, která:
Se vám zpozdí let o víc než 3 hodiny na cestě, která:
- začíná v zemi EU nebo
- je obsluhovaná aerolinkou se sídlem v EU a začíná nebo končí v zemi EU
To, jestli si můžete o kompenzaci zažádat, navíc závisí na důvodu zpoždění. Nařízení EU rozlišuje důvody, které mohla aerolinka ovlivnit, a ty, na které neměla žádný vliv, např. mimořádné okolnosti. Pokud zpoždění způsobí právě ty, letecká společnost kompenzaci platit nemusí. A naopak. V případě, že aerolinka mohla zpoždění rozumně předejít, je povinna odškodnění vyplatit.
Nejčastějším důvodem zpoždění, při kterém máte na kompenzaci nárok, bývají technické problémy nebo nemoc posádky letadla. Let ale občas zpozdí i stávka nebo špatné počasí. I v takovém případě můžete mít na kompenzaci nárok. Posuzuje se to ale člověk od člověka.
Chci vás požádat o pomoc s kompenzací. Na kolik mám ale nárok?
Vaše kompenzace závisí na délce letu a době zpoždění. Její výše se pohybuje v rozmezí mezi 250 a 600 EUR na osobu.
Příklad: Let se vám zpozdí o víc než 3 hodiny na cestě delší než 3 500 km. V takovém případě máte nárok na kompenzaci ve výši 400 EUR. O výši kompenzace se můžete dočíst víc přímo v oddílu věnovaném kompenzaci. Pokud nevíte, na kolik máte nárok, můžete alternativně vyzkoušet i naši kalkulačku. Stačí do ní zadat svoje údaje.
Jak mi s kompenzací pomůžete?
Zpozdeno.cz vám pomůže získat odškodnění ve chvíli, kdy se vám zpozdí let. Stačí, když nám poskytnete údaje o svojí cestě – zadat je můžete přímo do našeho online formuláře. O všechno ostatní se už postaráme my.
Jakmile nám od vás přijde žádost, porovnáme vaše údaje s informacemi z databáze. Zkontrolujeme, že všechno odpovídá, a zjistíme, jestli máte na kompenzaci doopravdy nárok. Jeden z našich právních poradců vám pak napíše email, ve kterém vám sdělí, jestli vám můžeme pomoci a na jakou kompenzaci máte vlastně nárok.
Potom už vaše odškodnění začneme vymáhat od aerolinky. V případě, že nám letecká společnost na vaši žádost neodpoví, ji budeme urgovat. Myslete na to, že celý proces občas trvá i několik měsíců. Jakmile aerolinka vaši žádost přijme, dostanete email od našeho finančního oddělení. Požádáme vás v něm o bankovní údaje, abychom vám mohli kompenzaci co nejdřív přeposlat.
Pokud aerolinka vaši žádost zamítne, a odmítne vám tak kompenzaci vyplatit, dopodrobna zanalyzujeme důvod, který udala. Zjistíme, jestli vaši stížnost předat národnímu dopravnímu úřadu nebo s ní jít přímo k soudu. V případě, že se tak stane, musíme počkat na rozřešení případu. Může to trvat několik měsíců, ale taky let. Kdykoliv se dozvíme něco nového, napíšeme vám. Budeme vás informovat o průběhu celého řízení.
Zjistěte výši svého odškodnění