Kompenzace za zrušený let
Pokud vám aerolinka zruší let, můžete mít nárok na kompenzaci ve výši do 600 EUR. To, jestli si o ni můžete požádat, závisí na důvodu zrušení letu a na tom, jak moc dopředu vám letecká společnost dala vědět.
Které lety pokrývá nařízení EU 261/04?
Nařízení EU se týká všech letů v rámci Evropské unie. Stejně tak ale podchycuje i další státy, které mají s Evropou blízký vztah. Odškodnění můžete vyžadovat za zrušené lety z Islandu, Norska, Švýcarska, Francouzské Guiney, Martiniku, ostrovů Mayotte,Guadelupe, Réunion a Saint-Martin, Madeiry plus Azorských a Kanárských ostrovů.
Pod nařízení taky spadá spousta mezinárodních letů. Musí ale vzlétávat z letiště v EU. Nárok na kompenzaci vám může vzniknout i v případě, že jste vzlétali z jiné země než EU a přistávali v letišti Evropské unie. Vaše aerolinka pak ale musí mít sídlo v Evropě. Jde vám z toho hlava kolem? Nebojte. To, jestli máte na kompenzaci nárok, zjistíte snadno. Stačí vyzkoušet naši neplacenou kalkulačku.
Jakých zrušených letů se to týká?
Nárok na odškodnění vám bohužel nevzniká v případě, že vám letecká společnost dá o zrušení vědět zrušení víc než 14 dní před odletem.
Pokud ale zrušení letu oznámí méně než 14 dní před odletem a vy do konečné destinace dorazíte déle než 4 hodiny oproti původnímu plánu, můžete mít na kompenzaci právo. To samé platí i v případě, že vám aerolinka zrušení letu oznámí méně než 7 dní před odletem, a vy kvůli tomu do konečné destinace dorazíte alespoň 2 hodiny déle, než jste čekali.
Pokud se do konečné destinace dostanete se zpožděním menším než 2 hodiny oproti očekávanému příletu, kompenzaci nedostanete. Časem příletu se rozumí moment, kdy letadlo přistane a otevře dveře, aby mohli cestující začít vystupovat.
Zařídila vám letecká společnost novou letenku?
Aerolinka, která zruší let, musí cestujícím nabídnout proplacení letenky nebo novou letenku, a to do letadla, které má vzlétat co možná nejdřív. Nárok na kompenzaci vám může vzniknout i v případě, že přijmete alternativní let. Stačí, když bude dostatečně opožděný oproti očekávání. Aerolinky takovouhle kompenzaci ovšem často sníží na půlku.
Pokud bude váš let přesměrován a přistanete v následujících časových rozmezích, aerolinka vám může kompenzaci snížit o 50 %:
- méně než 2 hodiny po očekáváném příletu pro let na kratší vzdálenost (do 1 500 km)
- méně než 3 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti 1 500 – 3 500 km nebo v rámci EU
- méně než 4 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti nad 3 500 km mimo EU
Kromě finančního odškodnění můžete mít po dobu zpoždění nárok i na asistenční služby. Ty zahrnují jídlo a pití, dva telefonní hovory nebo emaily plus ubytování a dopravu na hotel, pokud to bude nutné. Rádi vám pomůžeme získat kompenzaci i za tyhle dodatečné výdaje.
Zrušili vám let kvůli mimořádným okolnostem?
Mimořádné okolnosti pod nařízení EU bohužel nespadají. Pokud tedy let zpozdí událost, kterou aerolinka nemohla ovlivnit, kompenzaci nedostanete. Mezi mimořádné okolnosti patří:
- Přírodní katastrofy
- Nečekaně špatné počasí
- Nestabilní politická situace
- Akutní onemocnění pasažérů
- Stávka zaměstnanců letiště
Spousta leteckých společností žádosti o kompenzaci ráda zamítá a tvrdí, že za problémy mohly „mimořádné okolnosti“ i v případě, že tomu tak není. Nevíte, jestli za zrušení letu doopravdy mohly mimořádné okolnosti? Stačí si u nás podat žádost. Zjistíme skutečný důvod zrušení vašeho letu a do 2–4 dní vám dáme vědět, jestli máte na odškodnění nárok. Pokud ano, rádi vám pomůžeme.
Kolik můžu v rámci kompenzace získat?
aše kompenzace závisí na délce letu a době zpoždění. Její výše se pohybuje v rozmezí mezi 250 a 600 EUR na osobu. Víc se můžete dočíst v oddílu věnovaném kompenzaci.
Pokud nevíte, na kolik máte nárok, můžete vyzkoušet i naši kalkulačku zdarma.
Zjistěte výši svého odškodnění