Kompenzace za zrušený let
Pokud vám aerolinka zruší let, můžete mít nárok na kompenzaci ve výši do 600 EUR. To, jestli si o ni můžete požádat, závisí na důvodu zrušení letu a na tom, jak moc dopředu vám letecká společnost dala vědět.
Které lety pokrývá nařízení EU 261/04?
Nařízení EU se týká všech letů v rámci Evropské unie. Stejně tak ale podchycuje i další státy, které mají s Evropou blízký vztah. Odškodnění můžete vyžadovat za zrušené lety z Islandu, Norska, Švýcarska, Francouzské Guiney, Martiniku, ostrovů Mayotte,Guadelupe, Réunion a Saint-Martin, Madeiry plus Azorských a Kanárských ostrovů.
Pod nařízení taky spadá spousta mezinárodních letů. Musí ale vzlétávat z letiště v EU. Nárok na kompenzaci vám může vzniknout i v případě, že jste vzlétali z jiné země než EU a přistávali v letišti Evropské unie. Vaše aerolinka pak ale musí mít sídlo v Evropě. Jde vám z toho hlava kolem? Nebojte. To, jestli máte na kompenzaci nárok, zjistíte snadno. Stačí vyzkoušet naši neplacenou kalkulačku.
Jakých zrušených letů se to týká?
Nárok na odškodnění vám bohužel nevzniká v případě, že vám letecká společnost dá o zrušení vědět zrušení víc než 14 dní před odletem.
Pokud ale zrušení letu oznámí méně než 14 dní před odletem a vy do konečné destinace dorazíte déle než 4 hodiny oproti původnímu plánu, můžete mít na kompenzaci právo. To samé platí i v případě, že vám aerolinka zrušení letu oznámí méně než 7 dní před odletem, a vy kvůli tomu do konečné destinace dorazíte alespoň 2 hodiny déle, než jste čekali.
Pokud se do konečné destinace dostanete se zpožděním menším než 2 hodiny oproti očekávanému příletu, kompenzaci nedostanete. Časem příletu se rozumí moment, kdy letadlo přistane a otevře dveře, aby mohli cestující začít vystupovat.
Zařídila vám letecká společnost novou letenku?
Aerolinka, která zruší let, musí cestujícím nabídnout proplacení letenky nebo novou letenku, a to do letadla, které má vzlétat co možná nejdřív. Nárok na kompenzaci vám může vzniknout i v případě, že přijmete alternativní let. Stačí, když bude dostatečně opožděný oproti očekávání. Aerolinky takovouhle kompenzaci ovšem často sníží na půlku.
Pokud bude váš let přesměrován a přistanete v následujících časových rozmezích, aerolinka vám může kompenzaci snížit o 50 %:
- méně než 2 hodiny po očekáváném příletu pro let na kratší vzdálenost (do 1 500 km)
- méně než 3 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti 1 500 – 3 500 km nebo v rámci EU
- méně než 4 hodiny po očekáváném příletu pro let o vzdálenosti nad 3 500 km mimo EU
Kromě finančního odškodnění můžete mít po dobu zpoždění nárok i na asistenční služby. Ty zahrnují jídlo a pití, dva telefonní hovory nebo emaily plus ubytování a dopravu na hotel, pokud to bude nutné. Rádi vám pomůžeme získat kompenzaci i za tyhle dodatečné výdaje. A to úplně zadarmo.
Zrušili vám let kvůli mimořádným okolnostem?
Mimořádné okolnosti pod nařízení EU bohužel nespadají. Pokud tedy let zpozdí událost, kterou aerolinka nemohla ovlivnit, kompenzaci nedostanete. Mezi mimořádné okolnosti patří:
- Přírodní katastrofy
- Nečekaně špatné počasí
- Nestabilní politická situace
- Akutní onemocnění pasažérů
- Stávka zaměstnanců letiště
Spousta leteckých společností žádosti o kompenzaci ráda zamítá a tvrdí, že za problémy mohly „mimořádné okolnosti“ i v případě, že tomu tak není. Nevíte, jestli za zrušení letu doopravdy mohly mimořádné okolnosti? Stačí si u nás podat žádost. Zjistíme skutečný důvod zrušení vašeho letu a do 2–4 dní vám dáme vědět, jestli máte na odškodnění nárok. Pokud ano, rádi vám pomůžeme.
Kolik můžu v rámci kompenzace získat?
aše kompenzace závisí na délce letu a době zpoždění. Její výše se pohybuje v rozmezí mezi 250 a 600 EUR na osobu. Víc se můžete dočíst v oddílu věnovaném kompenzaci.
Pokud nevíte, na kolik máte nárok, můžete vyzkoušet i naši kalkulačku zdarma.
Zjistěte výši svého odškodnění